Wednesday, October 20, 2010

music.. band, [-The Diamond-]

Selamat tengahari warga malaysia.
Cuaca agak panas hari ini.. Ketika sedang asyik mengelap ketiak yang basah dengan peluh, hati teringin mendengar lagu-lagu tenang dari band-band yang melagukan irama indie rock dengan lirik mempunyai kaitan  simbolik dengan kehidupan pemuda-pemudi klang..
-cium bau ketiak sikit, perghh harum~

  Dengan tidak dijemput dan selamba tenang tanpa meminta izin, durianmangkau akan memulakan kolum music dengan memperkenalkan band indie rock dari klang yang menggelarkan diri mereka The Diamond.
Siapa mereka ini? best sangat ke budak-budak ni? tepuk dada tangan, tanyalah selera kaunter pertanyaan..

  Durianmangkau secara diam telah mengikuti band ini selama 4 tahun. Walaupun hanya sekali melihat mereka membuat persembahan pentas (dataran klang, tabung Gaza),  dengan hanya melihat video mereka di youtube berjaya membuat durianmangkau tersenyum. Sesekali teringat telatah berani ahli band membiarkan vokalis nya berjoget seperti jack black diatas pentas. "sakit otak agaknya budak-budak ni" bisik hati durianmangkau.

   Kumpulan ini pada asalnya dianggotai oleh lima pemuda dari klang yang lahir pada tahun 1989, diketuai oleh vokalis merangkap gitaris merangkap kapten pasukan yang bernama Azmi. Masa menentukan segalanya, kematangan usia pasti mengalahkan semangat muda yang dulunya terkinja-kinja. Mereka semakin matang dalam menentukan keputusan dan pilihan demi halatuju kumpulan ini. Kini, perjalanan kumpulan ini nampak lebih teratur dengan hadirnya beberapa ahli yang berpengalaman dan vokalis baru yang mempunyai nama besar dalam arena muzik bawah tanah klang suatu ketika dulu, Adan.

  barisan pejuang;
   Adan - vokalis
   Azmi - vokalis, gitaris
   Wan  - Bes
   Syafeeq - dram
   mus - gitaris kedua.

 Untuk mendengar lagu-lagu mereka dan mengenali mereka dengan lebih rapat, sila ke pautan ini http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/The-Diamond/180798943945 ..

  Durianmangkau pernah melihat banyak band klang naik dan turun.. ada antara mereka pernah menggegarkan dunia muzik tanah air dengan bakat luar biasa kemudian hilang entah ke mana.. ada juga yang berjaya tahap luar biasa kemudian mengaku bukan dari klang.. Mungkin  bila kumpulan The Diamond ini berjaya menghasilkan album nanti, durianmangkau tidak membeli album mereka (aku paw je budak2 ni).. Tapi cukuplah cereka mereka diabadikan didalam blog murahan ini..

  --Jangan sia-siakan potensi yang ada. jangan jadi Durian Mangkau.. Hijau, besar, cantik, gugur indah dikala hujan turun, tapi isi nya keras. terbuang tak dipedulikan..
chop!!! orang selangor sebut mangkar.. ke korang orang utara sebut mangkak..

3 comments: